Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Չի կարող անհիմն ինչ-որ բան դուրս գալ մարդու գանգատուփից»

«Չի կարող անհիմն ինչ-որ բան դուրս գալ մարդու գանգատուփից»
11.12.2015 | 00:22

«Իրատեսի» հյուրը ՌԱԶՄԻԿ ԴԱՎՈՅԱՆՆ է:
Թեև մեր զրույցը պոետի հետ երկարեց սովորականից ավելի ու այն հնարավոր չեղավ տեղավորել «...Եվ ոչ միայն մշակույթի մասին» խորագրի մեկ հրապարակման սահմաններում, միևնույն է, իմ հարցերի և Ռազմիկ Դավոյանի պատասխանների մեջ մնացին բազմաթիվ կախման կետեր, որոնց երբևէ անդրադառնալու հույսը չի լքում գոնե ինձ:
Իսկ զրույցը մենք ոչ թե ավարտեցինք, այլ ընդմիջեցինք պայմանական մի կետում, որին, ենթադրում եմ, պիտի հետևի մի նոր շարունակություն՝ լի առեղծվածային և իրական բազում պատմությունների արծարծումներով:

(սկիզբը՝ այստեղ)


«ԷՆ, ԻՆՉ ԿԱ ՄԱՐԴՈՒ ԵՐԵՎԱԿԱՅՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ, ԻՐԱԿԱՆՈՒՄ ԵՂԵԼ Է, ԿԱ, ԿԱՄ ԿԱՐՈՂ Է ԼԻՆԵԼ»


-Պարոն Դավոյան, Դուք հասարակության կողմից սիրվել-ընդունվել եք իբրև պոետ, բայց բավական հաճախ հայտնվում եք տեսությունների, հետազոտությունների դաշտում: Արդ, Ձեր «Կենսական էներգիայի ուսմունքը» հետազոտական աշխատության մեջ տեսակետ եք հայտնում, թե մարդը կարող է ապրել Ադամի չափ՝ 930 տարի, եթե մինչև մահը մի քանի հարյուր մահ չապրի: Մարդը կարո՞ղ է շրջանցել այդ մահերն ապրելու պարագաները:
-Չէ՜, մարդն այդ մի քանի հարյուր մահն ի վիճակի չէ շրջանցելու, քանի որ դա անխուսափելի է սոցիալական-կենցաղային դժվարությունների, պետական կառավարման մեքենայի, արդարադատության խնդիրների և գոյություն ունեցող շատ այլ գործոնների պարագայում: Այդ ամենը մեկ օրվա մեջ մարդուն կարող են տասը մահ արժենալ: Սա անժխտելի բան է: Քանի՜ մարդ կարող է ասել էսպիսի խոսք. «Տասն անգամ մեռա, մինչև էդ անասունին տեսա»: Ես 1990-ականներին Հանրային հեռուստատեսությամբ մի հաղորդաշար եմ արել՝ «Դրախտի հիշողություն»: (Տեսնես, Ջուլիետ Կաժոյանը պահպանե՞լ է այդ ժապավենները): Այդ ժամանակ գտա ծերաբանների, որոնցից մեկը, որ իմ ծրագրի հյուրն էր, ասաց, որ անգլիացիների հետազոտությունները հիմա ապացուցում են, որ մարդը 250 տարի կարող է ապրել՝ առանց կասկածի: Ես համոզված եմ, որ ինչքան էլ չափազանցություններ լինեն Աստվածաշնչի Ծննդոց գրքում, այդ գրվածքները չեն կարող իրականությունից լրիվ կտրված լինել: Մի հրաշալի արտահայտություն կա, որ պետք է անպայման հաշվի առնենք. էն, ինչ կա մարդու երևակայության մեջ, իրականում եղել է, կա կամ կարող է լինել: Եթե հաղորդակցությունը մարդու և տիեզերքի ընդհանուր կապակցությունների մեջ է, չի կարող պատահել, որ անհիմն ինչ-որ բան դուրս գա մարդու գանգատուփից:

«ՖԻԼՄՈՎ ՊԻՏԻ ՑՈՒՅՑ ՏՐՎԵԻՆ ՄԵՐ ԵՐԵՔ ՀԶՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ»


-Ձեր «Թորոս Ռոսլին» վիպակը, որ մտածված էր որպես ապագա կինոսցենար, նույնիսկ նախանշված էր, որ պիտի այն նկարի Յուրի Երզնկյանը, այսօր որևէ շանս ունի՞ ֆիլմ դառնալու:
-Աստված բերանիցդ լսի: Դա մեծ միջոցներ պահանջող ֆիլմի նյութ է, և ռեժիսորներն էլ գիտեն այդ մասին, հետաքրքրվել են այն ամենով, ինչ կա ասպարեզի վրա: Բայց էդ միջոցները, էդ կարողությունները հավաքելու հնարավորություններ չկան մեզանում: Ես դա պատկերացնում էի որպես միջազգային ասպարեզ դուրս եկող ֆիլմ, որպես մի այնպիսի ֆիլմ, որը կանեին հզոր հոլիվուդյան ռեժիսորները: Նույնիսկ մտածում էի, որ Ջեք Նիքոլսոնին կնկարենք այդ ֆիլմում, որը ճիշտ իմ Մանգու խանի տիպաժն է: Ցանկություն ունեի, որ նա հրավիրվի և խաղա այդ փոքր, բայց հզոր դերը: Դա առանցքային կերպար պիտի լիներ ֆիլմում, պիտի լիներ ֆիլմի հզոր սկիզբը, մեխը: Էդպիսի սկիզբ ունենալուց հետո ֆիլմը զնգալով կգնար: Մտածում էի նաև, որ այդ ֆիլմում պիտի լինի Էնթոնի Քուինը՝ իր հայկական քթով: Հետո կար մի կարևոր գաղափար. ֆիլմով պիտի ցույց տրվեին մեր երեք հզորությունները: Մենք հզոր պետականություն ունեցանք մի կարճ ժամանակ՝ Կիլիկյան թագավորության շրջանում: Դա մի շրջան էր, երբ պետությունը, եկեղեցին և մշակույթը միասնական էին:
-Եվ հենց այդ միասնականությունն էր հզոր լինելու գործոնը: Դա՞ էիք մտադիր շեշտադրել ֆիլմում:
-Այո՛: Բոլորը միասին էին, միասնական, դրա համար էլ հզորություն ունեինք:
-Բայց մեզ համար արդյո՞ք բնորոշ հատկանիշ է միասնականությունը, եթե խնդիրը դիտարկենք մեր դարավոր պատմության հատույթում:
-Դա էլ առանձին տեսություն է, որ ձևակերպված է իմ մեկ այլ աշխատության մեջ: Տեսություն այն մասին, թե մեր ցաքուցրիվ բնավորությունը, բնույթը որտեղից են գալիս:
-Ի՞նչ աշխատություն է դա:
-Աշխատությունը «Կենսական էներգիայի ուսմունքի» շարունակությունն է, որտեղ երբեմն ստիպված եմ լինում դիմելու փիլիսոփաներին: Դա էլ անում եմ այն պատճառով, որ ընդունված է մտածել՝ եթե ցիտատ չես բերում, ուրեմն տգետ ես: Պիտի անպայման ցիտատ բերես, փաստերով խոսես, որ քեզ լուրջ վերաբերվեն:

«ՄԵՆՔ ՕՏԱՐՈՒԹՅԱՆ ԶԳԱՑՈՒՄ ՉՈՒՆԵՆՔ ԱՇԽԱՐՀԻ ՎՐԱ, ՄԵՆՔ ՖՐԱՆՍԻԱՅՈՒՄ ԷԼ ԵՆՔ ՄԵՐ ՀԱՅՐԵՆԻՔՈՒՄ, ԼԻԲԱՆԱՆՈՒՄ ԷԼ, ԳԼԵՆԴԵԼՈՒՄ ԷԼ»


-Եվ ուրեմն, ո՞րն է մեր ցաքուցրիվության պատճառը՝ ըստ Ձեզ և ըստ փիլիսոփաների ցիտատների:
-Օ՜, դա երկար պատմություն է, որի համար նախապատրաստական աշխատանք է հարկավոր, որպեսզի նյութը գա ու ճիշտ իր հարթության վրա տեղադրվի:
-Լա՛վ, հաջորդ զրույցի ժամանակ այդ մասին կխոսենք:
-Կխոսե՜նք, կխոսե՜նք: Բայց առայժմ պիտի մեկ նախադասությամբ ասեմ հետևյալը. մենք օտարության զգացում չունենք աշխարհի վրա, մենք չգիտենք՝ ինչ է «օտար» բառը, մենք Ֆրանսիայում էլ ենք մեր հայրենիքում, Լիբանանում էլ, Գլենդելում էլ: Որովհետև մեզ համար կա օտար մոլորակ, բայց չկա «օտար» բառը երկրագնդի վրա: Երկրագնդի վրա մեզ համար կարող է լինել խորթություն: Խորթություն՝ մեր և մյուսների միջև: Էդ խորթությունն էլ գալիս է շատ հիմնավոր պատճառներից, որոնցից գլխավորը Նոյի նզովքն է Քամին: Մենք չենք կարողանում Քամի սերունդներին ազատել էդ նզովքից: Թե չէ բոլորս եղբայրներ ենք՝ Նոյի զավակների ժառանգները: Տեսեք, մենք ուզում ենք թուրքերին ազատել ցեղասպանության նզովքից, որովհետև դա ուղղակիորեն Նոյից եկող նզովքն է՝ ուղղված Քամին: Նոյն իր նզովքը դրել է Քամի ու նրա սերունդների վրա, և մեզ համար էլ շատ ծանր պարտականություն է թողել՝ էդ նզովյալներին ազատելու նզովքից: Պարզ բան է, որ մենք նրանց չենք բնաջնջելու, չենք կարող բնաջնջել: Հայտնի չէ, թե առհասարակ մենք ինքներս ինչ կլինենք այն բանից հետո, եթե դրանց բնաջնջենք: Կլինենք մոտավորապես նույնը, ինչ իրենք, չէ՞:
-Իհարկե: Մանավանդ եթե հաշվի առնենք, թե այսօրվա, այսպես կոչված, թուրքերի ո՞ր տոկոսն է թուրք: Դրանց մեջ այնքա՜ն հայեր կան, որ նրանց բնաջնջելով՝ ինքներս մեզ ենք բնաջնջելու: Ինքնասպանի նման մի բան ենք դառնալու՝ մեզ վրա կրելով աստվածաշնչյան նզովքը:
-Էդ էլ՝ իր հերթին: Հիմա հասկացա՞ր, թե ո՞րն է մեր ցաքուցրիվ լինելու հիմքը: Մենք աշխարհիս երեսին օտարության զգացողություն չունենք:

«ԵՍ ԵՐԳԱՀԱՆԻՆ ԴԻՏՈՒՄ ԵՄ ԻԲՐԵՎ ԱՌԱՆՁԻՆ ԱՆՀԱՏԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ, ՈՐՆ ԻՐ ԳՈՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ՀԵՆԵԼ Է ՄԻ ՈՒՐԻՇԻ ՏԵՔՍՏԻ ՎՐԱ»


-«Բաց քո կեղևը, ծա՛ռ,
Առ ինձ կեղևիդ մեջ...»։
Այս տողերով էր վերջերս բովանդակավորել ֆեյսբուքյան «Գրականություն» խմբի կայքէջը նրա վարող, գրականագետ Անի Փաշայանը՝ պոեզիային նվիրված օրվա լուսաբացին: Ձեր «Կեղևդ բաց արա» բանաստեղծությունը դարձել է համաժամանակյա քնարերգական արժեք: Այդ բանաստեղծության հիման վրա Ռուբեն Հախվերդյանի գրած երգը նույնպես, իմ համեստ կարծիքով, նպաստել է դրան: Համաձայն չե՞ք:
-Իհարկե համաձայն եմ: Այդ երգը նույնպես դեր ունեցավ բանաստեղծության ճանաչման հարցում:
-Առհասարակ, Ձեր և բարդերի միջև փոխըմբռնում և ստեղծագործական համագործակցություն կա: Վկա՝ Վահան Արծրունու հոբելյանական համերգը Առնո Բաբաջանյանի անվան համերգասրահում: Երգահանի և պոետի ամբիցիաները չե՞ն բախվում, չէ՞ որ երկու համազոր ուժ՝ պոեզիան և երաժշտությունը, ձուլվում են այդ երգերում ու դառնում մշակութային մի նոր իրողություն: Թեև Վահանի համերգի ժամանակ կեսկատակ-կեսլուրջ ասացիք, թե Ձեզ թվում է՝ այդ երգերի և՛ տեքստի, և՛ երաժշտության հեղինակը Դուք եք, Վահանին էլ թվում է՝ ինքն է:
-Ո՛չ մի ամբիցիա: Բացարձակապե՛ս:
-Ոչ մեկի դեպքո՞ւմ:
-Ո՛չ մեկի: Արթուր Մեսչյանն է սկսել այդ համագործակցությունը: Ամբողջ խնդիրն այն է, որ ես նրանց որևէ բան պարտադրելու ո՛չ ցանկություն ունեմ, ո՛չ էլ իմաստ եմ տեսնում դրանում: Ես ասում եմ. «Ի՞նչն է ձեզ համար գրավիչ, այն էլ վերցրեք, ուզո՞ւմ եք բառեր փոխել՝ փոխեք, ուզո՞ւմ եք բառ ավելացնել՝ ավելացրեք, ուզո՞ւմ եք բառ պակասեցնել՝ պակասեցրեք»: Այդ ամենն ինձ որևէ կերպ չի խոցում, չի վիրավորում, որովհետև ես երգահանին դիտում եմ իբրև առանձին անհատականություն, որն իր գոյությունը հենել է մի ուրիշի տեքստի վրա: Լավ է արել, թող հենի: Եթե նա դրանով հաճույք է պատճառում մարդկանց (և իսկապես պատճառում է), ես որևէ կերպ դեմ չեմ:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1450

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ