«Իրատեսի» հյուրը ՌԱԶՄԻԿ ԴԱՎՈՅԱՆՆ է:
Թեև մեր զրույցը պոետի հետ երկարեց սովորականից ավելի ու այն հնարավոր չեղավ տեղավորել «...Եվ ոչ միայն մշակույթի մասին» խորագրի մեկ հրապարակման սահմաններում, միևնույն է, իմ հարցերի և Ռազմիկ Դավոյանի պատասխանների մեջ մնացին բազմաթիվ կախման կետեր, որոնց երբևէ անդրադառնալու հույսը չի լքում գոնե ինձ:
Իսկ զրույցը մենք ոչ թե ավարտեցինք, այլ ընդմիջեցինք պայմանական մի կետում, որին, ենթադրում եմ, պիտի հետևի մի նոր շարունակություն՝ լի առեղծվածային և իրական բազում պատմությունների արծարծումներով:
(սկիզբը՝ այստեղ)
«ԷՆ, ԻՆՉ ԿԱ ՄԱՐԴՈՒ ԵՐԵՎԱԿԱՅՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ, ԻՐԱԿԱՆՈՒՄ ԵՂԵԼ Է, ԿԱ, ԿԱՄ ԿԱՐՈՂ Է ԼԻՆԵԼ»
-Պարոն Դավոյան, Դուք հասարակության կողմից սիրվել-ընդունվել եք իբրև պոետ, բայց բավական հաճախ հայտնվում եք տեսությունների, հետազոտությունների դաշտում: Արդ, Ձեր «Կենսական էներգիայի ուսմունքը» հետազոտական աշխատության մեջ տեսակետ եք հայտնում, թե մարդը կարող է ապրել Ադամի չափ՝ 930 տարի, եթե մինչև մահը մի քանի հարյուր մահ չապրի: Մարդը կարո՞ղ է շրջանցել այդ մահերն ապրելու պարագաները:
-Չէ՜, մարդն այդ մի քանի հարյուր մահն ի վիճակի չէ շրջանցելու, քանի որ դա անխուսափելի է սոցիալական-կենցաղային դժվարությունների, պետական կառավարման մեքենայի, արդարադատության խնդիրների և գոյություն ունեցող շատ այլ գործոնների պարագայում: Այդ ամենը մեկ օրվա մեջ մարդուն կարող են տասը մահ արժենալ: Սա անժխտելի բան է: Քանի՜ մարդ կարող է ասել էսպիսի խոսք. «Տասն անգամ մեռա, մինչև էդ անասունին տեսա»: Ես 1990-ականներին Հանրային հեռուստատեսությամբ մի հաղորդաշար եմ արել՝ «Դրախտի հիշողություն»: (Տեսնես, Ջուլիետ Կաժոյանը պահպանե՞լ է այդ ժապավենները): Այդ ժամանակ գտա ծերաբանների, որոնցից մեկը, որ իմ ծրագրի հյուրն էր, ասաց, որ անգլիացիների հետազոտությունները հիմա ապացուցում են, որ մարդը 250 տարի կարող է ապրել՝ առանց կասկածի: Ես համոզված եմ, որ ինչքան էլ չափազանցություններ լինեն Աստվածաշնչի Ծննդոց գրքում, այդ գրվածքները չեն կարող իրականությունից լրիվ կտրված լինել: Մի հրաշալի արտահայտություն կա, որ պետք է անպայման հաշվի առնենք. էն, ինչ կա մարդու երևակայության մեջ, իրականում եղել է, կա կամ կարող է լինել: Եթե հաղորդակցությունը մարդու և տիեզերքի ընդհանուր կապակցությունների մեջ է, չի կարող պատահել, որ անհիմն ինչ-որ բան դուրս գա մարդու գանգատուփից:
«ՖԻԼՄՈՎ ՊԻՏԻ ՑՈՒՅՑ ՏՐՎԵԻՆ ՄԵՐ ԵՐԵՔ ՀԶՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ»
-Ձեր «Թորոս Ռոսլին» վիպակը, որ մտածված էր որպես ապագա կինոսցենար, նույնիսկ նախանշված էր, որ պիտի այն նկարի Յուրի Երզնկյանը, այսօր որևէ շանս ունի՞ ֆիլմ դառնալու:
-Աստված բերանիցդ լսի: Դա մեծ միջոցներ պահանջող ֆիլմի նյութ է, և ռեժիսորներն էլ գիտեն այդ մասին, հետաքրքրվել են այն ամենով, ինչ կա ասպարեզի վրա: Բայց էդ միջոցները, էդ կարողությունները հավաքելու հնարավորություններ չկան մեզանում: Ես դա պատկերացնում էի որպես միջազգային ասպարեզ դուրս եկող ֆիլմ, որպես մի այնպիսի ֆիլմ, որը կանեին հզոր հոլիվուդյան ռեժիսորները: Նույնիսկ մտածում էի, որ Ջեք Նիքոլսոնին կնկարենք այդ ֆիլմում, որը ճիշտ իմ Մանգու խանի տիպաժն է: Ցանկություն ունեի, որ նա հրավիրվի և խաղա այդ փոքր, բայց հզոր դերը: Դա առանցքային կերպար պիտի լիներ ֆիլմում, պիտի լիներ ֆիլմի հզոր սկիզբը, մեխը: Էդպիսի սկիզբ ունենալուց հետո ֆիլմը զնգալով կգնար: Մտածում էի նաև, որ այդ ֆիլմում պիտի լինի Էնթոնի Քուինը՝ իր հայկական քթով: Հետո կար մի կարևոր գաղափար. ֆիլմով պիտի ցույց տրվեին մեր երեք հզորությունները: Մենք հզոր պետականություն ունեցանք մի կարճ ժամանակ՝ Կիլիկյան թագավորության շրջանում: Դա մի շրջան էր, երբ պետությունը, եկեղեցին և մշակույթը միասնական էին:
-Եվ հենց այդ միասնականությունն էր հզոր լինելու գործոնը: Դա՞ էիք մտադիր շեշտադրել ֆիլմում:
-Այո՛: Բոլորը միասին էին, միասնական, դրա համար էլ հզորություն ունեինք:
-Բայց մեզ համար արդյո՞ք բնորոշ հատկանիշ է միասնականությունը, եթե խնդիրը դիտարկենք մեր դարավոր պատմության հատույթում:
-Դա էլ առանձին տեսություն է, որ ձևակերպված է իմ մեկ այլ աշխատության մեջ: Տեսություն այն մասին, թե մեր ցաքուցրիվ բնավորությունը, բնույթը որտեղից են գալիս:
-Ի՞նչ աշխատություն է դա:
-Աշխատությունը «Կենսական էներգիայի ուսմունքի» շարունակությունն է, որտեղ երբեմն ստիպված եմ լինում դիմելու փիլիսոփաներին: Դա էլ անում եմ այն պատճառով, որ ընդունված է մտածել՝ եթե ցիտատ չես բերում, ուրեմն տգետ ես: Պիտի անպայման ցիտատ բերես, փաստերով խոսես, որ քեզ լուրջ վերաբերվեն:
«ՄԵՆՔ ՕՏԱՐՈՒԹՅԱՆ ԶԳԱՑՈՒՄ ՉՈՒՆԵՆՔ ԱՇԽԱՐՀԻ ՎՐԱ, ՄԵՆՔ ՖՐԱՆՍԻԱՅՈՒՄ ԷԼ ԵՆՔ ՄԵՐ ՀԱՅՐԵՆԻՔՈՒՄ, ԼԻԲԱՆԱՆՈՒՄ ԷԼ, ԳԼԵՆԴԵԼՈՒՄ ԷԼ»
-Եվ ուրեմն, ո՞րն է մեր ցաքուցրիվության պատճառը՝ ըստ Ձեզ և ըստ փիլիսոփաների ցիտատների:
-Օ՜, դա երկար պատմություն է, որի համար նախապատրաստական աշխատանք է հարկավոր, որպեսզի նյութը գա ու ճիշտ իր հարթության վրա տեղադրվի:
-Լա՛վ, հաջորդ զրույցի ժամանակ այդ մասին կխոսենք:
-Կխոսե՜նք, կխոսե՜նք: Բայց առայժմ պիտի մեկ նախադասությամբ ասեմ հետևյալը. մենք օտարության զգացում չունենք աշխարհի վրա, մենք չգիտենք՝ ինչ է «օտար» բառը, մենք Ֆրանսիայում էլ ենք մեր հայրենիքում, Լիբանանում էլ, Գլենդելում էլ: Որովհետև մեզ համար կա օտար մոլորակ, բայց չկա «օտար» բառը երկրագնդի վրա: Երկրագնդի վրա մեզ համար կարող է լինել խորթություն: Խորթություն՝ մեր և մյուսների միջև: Էդ խորթությունն էլ գալիս է շատ հիմնավոր պատճառներից, որոնցից գլխավորը Նոյի նզովքն է Քամին: Մենք չենք կարողանում Քամի սերունդներին ազատել էդ նզովքից: Թե չէ բոլորս եղբայրներ ենք՝ Նոյի զավակների ժառանգները: Տեսեք, մենք ուզում ենք թուրքերին ազատել ցեղասպանության նզովքից, որովհետև դա ուղղակիորեն Նոյից եկող նզովքն է՝ ուղղված Քամին: Նոյն իր նզովքը դրել է Քամի ու նրա սերունդների վրա, և մեզ համար էլ շատ ծանր պարտականություն է թողել՝ էդ նզովյալներին ազատելու նզովքից: Պարզ բան է, որ մենք նրանց չենք բնաջնջելու, չենք կարող բնաջնջել: Հայտնի չէ, թե առհասարակ մենք ինքներս ինչ կլինենք այն բանից հետո, եթե դրանց բնաջնջենք: Կլինենք մոտավորապես նույնը, ինչ իրենք, չէ՞:
-Իհարկե: Մանավանդ եթե հաշվի առնենք, թե այսօրվա, այսպես կոչված, թուրքերի ո՞ր տոկոսն է թուրք: Դրանց մեջ այնքա՜ն հայեր կան, որ նրանց բնաջնջելով՝ ինքներս մեզ ենք բնաջնջելու: Ինքնասպանի նման մի բան ենք դառնալու՝ մեզ վրա կրելով աստվածաշնչյան նզովքը:
-Էդ էլ՝ իր հերթին: Հիմա հասկացա՞ր, թե ո՞րն է մեր ցաքուցրիվ լինելու հիմքը: Մենք աշխարհիս երեսին օտարության զգացողություն չունենք:
«ԵՍ ԵՐԳԱՀԱՆԻՆ ԴԻՏՈՒՄ ԵՄ ԻԲՐԵՎ ԱՌԱՆՁԻՆ ԱՆՀԱՏԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆ, ՈՐՆ ԻՐ ԳՈՅՈՒԹՅՈՒՆԸ ՀԵՆԵԼ Է ՄԻ ՈՒՐԻՇԻ ՏԵՔՍՏԻ ՎՐԱ»
-«Բաց քո կեղևը, ծա՛ռ,
Առ ինձ կեղևիդ մեջ...»։
Այս տողերով էր վերջերս բովանդակավորել ֆեյսբուքյան «Գրականություն» խմբի կայքէջը նրա վարող, գրականագետ Անի Փաշայանը՝ պոեզիային նվիրված օրվա լուսաբացին: Ձեր «Կեղևդ բաց արա» բանաստեղծությունը դարձել է համաժամանակյա քնարերգական արժեք: Այդ բանաստեղծության հիման վրա Ռուբեն Հախվերդյանի գրած երգը նույնպես, իմ համեստ կարծիքով, նպաստել է դրան: Համաձայն չե՞ք:
-Իհարկե համաձայն եմ: Այդ երգը նույնպես դեր ունեցավ բանաստեղծության ճանաչման հարցում:
-Առհասարակ, Ձեր և բարդերի միջև փոխըմբռնում և ստեղծագործական համագործակցություն կա: Վկա՝ Վահան Արծրունու հոբելյանական համերգը Առնո Բաբաջանյանի անվան համերգասրահում: Երգահանի և պոետի ամբիցիաները չե՞ն բախվում, չէ՞ որ երկու համազոր ուժ՝ պոեզիան և երաժշտությունը, ձուլվում են այդ երգերում ու դառնում մշակութային մի նոր իրողություն: Թեև Վահանի համերգի ժամանակ կեսկատակ-կեսլուրջ ասացիք, թե Ձեզ թվում է՝ այդ երգերի և՛ տեքստի, և՛ երաժշտության հեղինակը Դուք եք, Վահանին էլ թվում է՝ ինքն է:
-Ո՛չ մի ամբիցիա: Բացարձակապե՛ս:
-Ոչ մեկի դեպքո՞ւմ:
-Ո՛չ մեկի: Արթուր Մեսչյանն է սկսել այդ համագործակցությունը: Ամբողջ խնդիրն այն է, որ ես նրանց որևէ բան պարտադրելու ո՛չ ցանկություն ունեմ, ո՛չ էլ իմաստ եմ տեսնում դրանում: Ես ասում եմ. «Ի՞նչն է ձեզ համար գրավիչ, այն էլ վերցրեք, ուզո՞ւմ եք բառեր փոխել՝ փոխեք, ուզո՞ւմ եք բառ ավելացնել՝ ավելացրեք, ուզո՞ւմ եք բառ պակասեցնել՝ պակասեցրեք»: Այդ ամենն ինձ որևէ կերպ չի խոցում, չի վիրավորում, որովհետև ես երգահանին դիտում եմ իբրև առանձին անհատականություն, որն իր գոյությունը հենել է մի ուրիշի տեքստի վրա: Լավ է արել, թող հենի: Եթե նա դրանով հաճույք է պատճառում մարդկանց (և իսկապես պատճառում է), ես որևէ կերպ դեմ չեմ:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ